دلایل آبگیری نکردن لباسشویی و راه حل های آن

تصور کنید که لباسهای کثیف زیادی تلنبار شده است و برای شستن آنها به سراغ لباسشویی خود می روید اما پس از قرار دادن لباسها در داخل دیگ یا سبد دستگاه و انتخاب برنامه شستشو ، سیکل شستشو شروع نشده و متوجه آبگیری کند یا عدم آبگیری لباسشویی خود می شوید بدون شک ناراحتی شما قابل درک است با این حال در صورت اطلاع از علت نیامدن آب داخل لباسشویی می توانید تصمیم بهتری اتخاذ نموده و در برخی موارد نیز مشکل را رفع نمایید .

علل آبگیری نکردن لباسشویی

در زیر مواردی را که ممکن است علت نیامدن آب داخل لباسشویی شوند ذکر شده و راهکار موجود را بیان کرده ایم که در برخی از موارد امکان رفع مشکل توسط خود شما نیز وجود دارد !

مورد 1 : صافی ها و شیلنگ های تأمین آب لباسشویی

لباسشویی به کمک شیلنگ های لاستیکی که برای تأمین آب دستگاه به شیر آب شهری متصل می شوند و آبگیری را انجام می دهد گاهی حتی طول این شیلنگ ها به 2-3 متر نیز می رسد همچنین در انتهای شیلنگ و در محل اتصال به شیر ، صافی ها یا فیلترهای کوچکی وجود دارند که جهت جلوگیری از ورود رسوبات و مواد موجود در آب به داخل دستگاه و شیر برقی استفاده می شوند .

بنابراین یکی از اولین مواردی که در بروز مشکل آبگیری کند یا عدم آبگیری لباسشویی می بایست بررسی شود شیلنگ های تأمین آب و صافی ها هستند به خاطر ترک های موجود در شیلنگ یا پارگی به وجود آمده در آن و یا پیچ خوردگی یا گیر افتادن جسم خارجی در آن ممکن است شیلنگ مسدود شود و به آبگیری کند یا عدم آبگیری بیانجامد صافی ها یا فیلترها نیز می توانند به دلیل نشست و تجمع رسوبات گرفته شده مقدار آب کمتری را عبور دهند .

ابتدا از باز بودن شیر مطمئن شوید و سپس موارد اشاره شده در بالا را بررسی نمایید ، می توانید شیلنگ ها را از لباسشویی باز کرده و سر دیگر آنان را داخل یک سطل قرار دهید تا از فشار آب ورودی به دستگاه و مسدود نبودن شیلنگ ها مطمئن شوید در صورتی که لازم بود شیلنگ و یا صافی موجود را تعویض نمایید .

مورد 2 : شیر تأمین آب خانگی

ممکن است علت نیامدن آب داخل لباسشویی ایراد شیر آب خانه شما باشد ابتدا از باز بودن شیر مطمئن شوید و در صورتی که به مسدود بودن شیر مشکوک هستید برای تعویض آن اقدام نمایید .

مورد 3 : شیر برقی لباسشویی

شیر برقی یا شیر ورودی آب مهمترین قطعه در بروز مشکلات مربوط به آبگیری لباسشویی محسوب می شود ، در صورت خرابی شیر ورودی آب که در پشت لباسشویی قرار دارد دستگاه ممکن است به کندی از آب پر شده و یا اصلا پر نشود همچنین ممکن است سبب آبگیری زیاد شود ، شیر ورودی آب علاوه بر ولتاژ مناسب به فشار آب کافی برای عملکرد درست خود احتیاج دارد .

اگر فشار آب پشت شیر مناسب است باید از تأمین برق آن مطمئن شوید که به کمک مولتی متر و اندازه گیری ولتاژ سلنویدهای آن امکان پذیر است این اندازه گیری ولتاژ باید در حین کار دستگاه و در هنگام مرحله آبگیری انجام شود که به دلیل خطرات برق گرفتگی توصیه می شود تنها توسط تعمیرکار ماهر انجام گردد در صورتی که ولتاژ شیر برقی لباسشویی مناسب است معیوب بودن خود شیر دلیل بروز مشکل است که می بایست توسط تعمیرکار ماهر تعویض گردد اگر ولتاژی به شیر ورودی آب نمی رسد آنگاه باید قطعاتی که شیر برقی را کنترل می کنند بررسی نمود .

شیر برقی لباسشویی توسط تایمر یا برد الکترونیکی و سوئیچ فشاری یا همان سوئیچ سطح آب کنترل می شود لذا در صورتی که برق به شیر نمی رسد ممکن است ایراد از یکی از این قطعات باشد .

مورد 4 : سوئیچ سطح آب یا سوئیچ فشار

سوئیچ سطح آب که یک سوئیچ فشاری می باشد ولتاژ برق ورودی به شیر برقی را کنترل می نماید در واقع جریان از تایمر یا برد الکترونیکی به سوئیچ فشار و از این قطعه به شیر برقی می رسد پس از رسیدن میزان آب در دیگ لباسشویی به مقدار مناسب ، سوئیچ فشاری جریان را از شیر برقی قطع نموده و آبگیری را متوقف می کند و سپس جریان به موتور هدایت شده و مرحله چرخش آغاز می گردد .

در صورتی که سوئیچ سطح آب ایراد داشته باشد ممکن است پیش از رسیدن آب به مقدار مناسب جریان را از شیر برقی قطع نماید و یا از همان ابتدا اینکار را انجام دهد که در این حالت می بایست تعویض شود ، بررسی سلامت سوئیچ توسط مولتی متر ممکن است که اینکار تخصصی بوده و باید توسط تعمیرکار باتجربه انجام گیرد .

مورد 5 : سلکتور ، تایمر یا برد الکترونیکی

تایمر مکانیکی در مدل های قدیمی تر لباسشویی استفاده می شود و در مدل های جدیدتر به جای این قطعه از برد الکترونیکی استفاده می شود ، تایمر یا برد وظیفه هدایت جریان الکتریکی به قطعات مختلف از جمله شیر برقی را برعهده دارد که در حین مرحله آبگیری سیکل شستشو اینکار را انجام می دهد .

اگر ایرادی در تایمر یا برد وجود داشته باشد ممکن است ولتاژ لازم برای عملکرد شیر برقی به آن نرسد و آبگیری انجام نشود که راهکار موجود در این حالت تعویض تایمر یا برد است ، برای تست تایمر می بایست در حین مرحله آبگیری ولتاژ کنتاکت های تایمر یا پایانه های الکتریکی برد اندازه گیری شود این اندازه گیری به دلیل خطر برق گرفتگی باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود .

مورد 6 : فشار آب

همانطور که پیشتر اشاره شد ، شیر برقی لباسشویی برای عملکرد صحیح خود به حداقل فشار آبی در حدود 20 psi نیاز دارد بنابراین کم بودن فشار آب آشپزخانه در برخی موارد مانند منازل آپارتمانی می تواند مشکل ساز شده و علت نیامدن آب داخل لباسشویی شما باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *