عیب یابی لباسشویی بوش و رفع مشکلات متداول آن

اگر شما هم در خانه از ماشین لباسشویی بوش استفاده می کنید و حال با لباسشویی خود به مشکل خورده اید، و به دنبال راه حل رفع مشکل و عیب یابی لباسشویی بوش می گردید، به جای درستی آمده اید! در این مقاله از گروه مهندسین انصاری می خواهیم تا در رابطه با عیب یابی ماشین لباسشویی بوش و نحوه رفع مشکلات متداول آن صحبت کنیم. بهتر است دو نکته را به خاطر داشته باشید. ابتدا اینکه مشکلات متداول ماشین های لباسشویی صرف نظر از برند آنها، تقریبا مشابه بوده و روش حل مشکل نیز روند مشابهی دارد.

لباسشویی بوش روشن نمی شود

علت : نرسیدن برق به دستگاه

عیب یابی لباسشویی که روشن نمی شود می تواند گاها بسیار مشکل باشد، زیرا عوامل متعددی در این امر دخالت دارند. همچنین ماهیت اکثر آنها الکتریکی و بدلیل نرسیدن برق به دستگاه می باشد. در صورتی که هیچ یک از چراغ های صفحه نمایش لباسشویی روشن نیستند، به سراغ دو شاخه دستگاه و سپس پریز برق بروید. ممکن است دو شاخه معیوب باشد و یا پریز برق مشکل داشته باشد. از یک فاز متر برای بررسی پریز استفاده کنید. در صورتی که از سالم بودن دو شاخه و پریز مطمئن هستید و مشکل دیگری مانند پریدن فیوز و غیره وجود ندارد، با تکنسین برقکار تماس گرفته و از او کمک بخواهید.

اگر برخی از چراغ ها روشن هستند، اشکال برق رسانی وجود ندارد. در این حالت ممکن است برد کنترلی و نمایشی دستگاه که در جلوی آن قرار دارد، دچار ایراد شده باشد. اگر برخی از کلیدها یا دکمه های ماشین لباسشویی کار می کنند، نشانه دیگری بر معیوب بودن برد کنترلی لباسشویی است که باید تعویض گردد.

اگر منظور از روشن نشدن ماشین لباسشویی، شروع نشدن سیکل شستشو است، در این حالت اجزاء دیگری همچون برد کنترل اصلی، تایمر و قفل درب نیز می بایست بررسی شوند.

هیچ برنامه ای در لباسشویی شروع نمی شود

علت : فعال بودن قفل کودک، بسته نبودن صحیح درب، فشار دادن دکمه استارت به مدت خیلی کوتاه یا خیلی طولانی

ممکن است فعال بودن قفل کودک دلیل شروع نشدن برنامه باشد. قفل کودک موجب غیر فعال شدن بسیاری از دستورات لباسشویی می شود. برای نحوه غیر فعال کردن قفل کودک بهتر است به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه نمایید. چرا که با توجه به مدل دستگاه ممکن است نحوه غیر فعال کردن قفل کودک متفاوت باشد.

روش های غیر فعال کردن قفل کودک در لباسشویی بوش

  1. در روش اول، کلید استارت را فشار داده و به مدت 3 الی 5 ثانیه نگه دارید. پس از این باید علامت کلید و یا عبارت “CL” از روی صفحه پاک شده باشد.
  2. روش دیگری که برای برخی مدل های لباسشویی های بوش جواب می دهد، فشار دادن همزمان کلیدهای rpm و finished in و نگه داشتن آنها به مدت 3 ثانیه می باشد. پس از 3 ثانیه صدای بیپ به گوش خواهد رسید و قفل کودک غیر فعال می شود.
  3. اگر صفحه نمایش لباسشویی بوش شما لمسی است، بر روی آن یک مربع روشن با علامت کلید و عبارت 3 seconds را در زیر آن خواهید دید. به سادگی این علامت را به مدت 3 ثانیه نگه دارید. علامت تاریکتر شده و صدای بیپ دستگاه از غیر فعال شدن قفل کودک خبر خواهد داد.

اگر درب دستگاه به خوبی بسته نشده باشد، یا لباسی در لای درب گیر کرده باشد، تا زمانی که درب به درستی بسته نشود لباسشویی برنامه شستشو را آغاز نخواهد کرد. با بستن درب لباسشویی باید صدای کلیک مانندی به گوش برسد. همچنین بیش از حد قرار دادن لباس در داخل ماشین لباسشویی ممکن است به درب فشار آورده و مانع از بسته شدن آن شود.

برای جلوگیری از شروع به کار دستگاه به صورت اتفاقی، کلید استارت لباسشویی باید به درستی فشار داده شود. بنابراین لمس و فشار کوتاه کلید استارت، یا فشار دادن طولانی آن که دوبار صدای بیپ را پخش می کند، باعث روشن شدن لباسشویی نمی شود. برای روشن شدن دستگاه، کلید استارت را به مدت 1 الی 2 ثانیه فشار دهید.

علت قفل شدن درب لباسشویی بوش

گاهی اوقات پس از پایان برنامه شستشو یا حتی قبل از شروع کار ممکن است متوجه شوید که درب ماشین لباسشویی بوش باز نمیشود و قفل شده است. باز نشدن درب لباسشویی بوش یا هر لباسشویی دیگری ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیوفتد. اگر اشکال از خود درب لباسشویی بوش شما باشد، یکی از اصلی ترین دلایل آن خراب شدن سوئیچ قفل درب لباسشویی است که در چنین مواقعی باید تعویض شود.

نچرخیدن لباسشویی بوش

علت : بار داخل لباسشویی نامتعادل است، توجه به برنامه انتخابی، تسمه درام پاره شده است، زغال موتور ساییده شده و تمام شده است، خرابی کوپلینگ موتور، کلاچ، یاتاقان ها، قفل درب و…

عیب یابی لباسشویی که نمی چرخد مشکل است، به این دلیل که موارد متعددی در این مواقع دخالت دارند. گاهی اوقات سنسورهای لباسشویی با تشخیص اینکه میزان لباس های موجود زیاد است و یا بار داخل دستگاه نامتعادل است، می توانند از چرخیدن لباسشویی جلوگیری کنند و یا اینکه دستگاه چرخش بسیار آهسته ای خواهد داشت. برای رفع این مشکل، لباسهای داخل دستگاه را چک کنید. اگر مقدار آنها بیش از ظرفیت مجاز ذکر شده برای یک سیکل شستشو است، مقدار لباسها را کم کنید و در صورتی که البسه بصورت نامتقارن پخش شده اند و باعث عدم تعادل دیگ لباسشویی شده اند، آنها بار دیگر در داخل دستگاه پخش کنید.

یکی دیگر از دلایل نچرخیدن ماشین لباسشویی می تواند به برنامه انتخابی شستشو مربوط باشد. نچرخیدن درام لباسشویی در برخی موارد امری طبیعی است. بطور مثال در هنگام سیکل شستشوی البسه پشمی و یا در مواردی که لباسشویی میزان کف را بیش از حد تشخیص می دهد. بنابر این جای نگرانی نیست.

یکی از علل نچرخیدن لباسشویی، مربوط به تسمه درام می گردد. تسمه درام، ارتباط بین موتور لباسشویی و درام را برقرار ساخته و بدون آن درام قابلیت چرخش نخواهد داشت. این تسمه در صورت ساییدگی و اصطکاک امکان پاره شدن را دارد، به خصوص در ماشین های لباسشویی قدیمی که به طور مرتب استفاده شده اند. برای اطمینان از این امر، درب را باز کرده و درام را با دست بچرخانید، اگر هیچ مقاومتی در مقابل چرخش احساس نکردید و یا مقاومت اندکی بود، نشانگر ایراد در تسمه درام بوده و به تعویض احتیاج دارد.

مورد دیگری که در رابطه با نچرخیدن لباسشویی باید مورد بررسی قرار گیرد، زغال موتور است. زغال موتور موظف است جریان برق را به آرمیچر موتور انتقال دهد و سبب چرخش درام شود. لذا در صورتی که دستگاه آبگیری نموده است اما درام لباسشویی نمی چرخد و یا در حین دور تند لباسشویی این اتفاق می افتد، احتمالا زغال موتور تمام شده است و باید تعویض گردد.

کوپلینگ موتور وظیفه اتصال موتور به سیستم انتقال نیروی لباسشویی را بر عهده دارد. اگر لباس های داخل لباسشویی بیش از ظرفیت مجاز باشند، کوپلینگ موتور عمل نکرده تا از موتور و سیستم انتقال نیرو محافظت نماید. کوپلینگ به دلیل سایش طبیعی نیز می تواند تخریب شود. اگر کوپلینک موتور لباسشویی شما شکسته است، باید آن را تعویض نمایید.

تخلیه نکردن آب توسط لباسشویی بوش

علت : شیلنگ لباسشویی مسدود شده یا خم شده است، فیلتر مسدود شده، خرابی پمپ تخلیه، مجموعه قفل درب

عیب یابی این مشکل به چند عامل بستگی دارد که به شرح زیر خواهند بود. برای اطمینان از اینکه شیلنگ تخلیه خم نشده است، لباسشویی خود را کمی جلو کشیده و آن را بررسی کنید. همچنین باید از مسدود نبودن شیلنگ تخلیه مطمئن شوید. برای اینکار، شیلنگ تخلیه را از سیفون بکشید و در داخل یک سطل قرار دهید. سپس برنامه تخلیه آب را انتخاب کنید. در صورتی که سطل پر نمی شود و یا به سختی پر می شود، نشان از مسدود بودن شیلنگ دارد.

مورد دیگری که می بایست به آن توجه شود، گرفتگی فیلتر است. هر گونه شئ خارجی که موجب گرفتگی فیلتر شده و می تواند منجر به تداخل در کار تخلیه آب شود، را بردارید.

مهمترین جزء فرآیند تخلیه آب را می توان پمپ تخلیه لباسشویی نام برد. اگر پمپ تخلیه در هنگام عمل تخلیه آب صدا می دهد و تخلیه آب به خوبی صورت نمی گیرد، احتمالا تکه ای لباس و یا یک شی خارجی موجب گرفتگی آن شده و با پروانه ها برخورد می کند. پمپ را باز کرده و بررسی نمایید.

لباسشویی بوش از آب پر نمی شود (آبگیری نکردن لباسشویی)

علت : انسداد یا خم شدن لوله ها، فشار بسیار کم آب، شیر برقی ورودی

از نبود پیچ و خم در شیلنگ ورودی آب سرد به دستگاه اطمینان حاصل کنید. همچنین برای وجود انسداد داخل شیلنگ نیز، بررسی های لازم را انجام دهید. مورد دیگری که باید بررسی شود، فشار آب است. مستقیما از شیر آبی که شیلنگ آب ورودی به آن متصل است، فشار آب را اندازه گیری نمایید. در حالت عادی، زمانی که شیر آب کاملا باز باشد، فشار آب باید به گونه ای باشد که یک سطل آب 10 لیتری را در عرض یک دقیقه پر نماید.

خرابی شیر برقی نیز بر روی میزان پر شدن سریع یا کند ماشین لباسشویی تاثیر می گذارد. شیر برقی قطعه حساسی است و باید توسط تکنسین بررسی شود.

لباسشویی سرریز می کند (آبگیری بیش از حد لباسشویی بوش)

علت : ایراد شیر ورودی آب، ایراد سوئیچ فشار، ایراد محفظه فشار

شیر ورودی آب یا شیر برقی وظیفه تامین آب دستگاه را برعهده دارد. درواقع محل ورود آب به دستگاه، این شیر است. لذا در صورت خراب بودن آن، امکان بروز مشکل در آبگیری لباسشویی وجد دارد. مثلا آبگیری کند یا آبگیری نکردن و یا در حالت دیگر، آبگیری بیش از اندازه که موجب سرریز کردن لباسشویی می شود.

بر طبق دمای تنظیمی برای یک برنامه خاص، سوئیچ فشاری یا سوئیچ تنظیم سطح آب، با فرستادن سیگنال به شیر ورودی موجب کنترل میزان ورود آب سرد و گرم به داخل لباسشویی می شود. در صورت خرابی در این سوئیچ، ممکن است لباسشویی سرریز کند. در این حالت حتما با تعمیرکار مجرب لباسشویی بوش تماس بگیرید.

محفظه فشار زمانی که درام از آب پر می شود، توسط هوا پر می گردد. هوا در ادامه شلنگ فشار را به عقب رانده و موجب فعال شدن سوئیچ فشار می گردد که دستور سیکل شستشو را آغاز می کند. در صورتی که ایرادی در محفظه ی فشار به وجود بیاید، باعث اختلال در کل فرآیند شده و می تواند موجب سرریز کردن لباسشویی شود.

لباسشویی بوش نشتی یا آبریزش دارد

عیب یابی لباسشویی بوش که دچار مشکل نشتی شده است، به سه صورت نشتی از پشت دستگاه، جلو و زیر آن تقسیم می شود.

اگر لباسشویی از پشت آبریزش یا نشتی دارد :

در این حالت، احتمالا شیلنگ آب ورودی و یا شیلنگ آب خروجی مورد تقصیرند. از اتصال صحیح و آب بندی شده این شیلنگ ها به دستگاه و همچنین شیر آب منزل و دریچه فاضلاب مطمئن شوید. در صورت ایراد در هر یک از آنها، توصیه می شود که آنها را تعویض کنید.

اگر لباسشویی از جلو آبریزش یا نشتی دارد :

در این حالت، آبریزش به درب، محفظه جاپودری و یا فیلتر لباسشویی برمی گردد. همیشه از بسته بودن کامل درب مطمئن شوید. صدای کیلک مانندی را باید بشنوید. چک کنید تا لباسی در میان لاستیک دور درب گیر نکرده باشد و همچنین از مقدار لباس متناسب با ظرفیت لباسشویی خود در هر سیکل شستشو استفاده کنید و نه بیشتر. به علاوه از تمیز بودن قفل درب و زبانه مطمئن شوید و نیز حتما تراز بودن لباسشویی خود را بررسی کنید.

اگر اشکال از محفظه ی جاپودری است، می تواند به فشار زیاد آب و یا مسدودیت نازل مربوط باشد که از جریان یافتن صحیح آب ممانعت می کنند. در صورتی که به فیلتر لباسشویی مشکوک هستید، ابتدا از قرار گرفتن صحیح درپوش شیلنگ تخلیه در بالای آن مطمئن شوید. سپس از پیچ بودن محکم درپوش فیلتری در موقعیت عمودی مطمئن شوید.

اگر لباسشویی از زیر آبریزش یا نشتی دارد:

نشتی از زیر لباسشویی بوش می تواند به هر یک از دلایلی که در حالت های دیگر اشاره شد، مربوط باشد. لذا ابتدا موارد گفته شده را بررسی نمایید. اگر تمامی موارد گفته شده را بررسی کرده اما همچنان نشتی لباسشویی وجود دارد، ممکن است امری جدی تر بوده و ناشی از نشتی اجزای داخلی باشد. در این هنگام از کمک افراد حرفه ای استفاده کنید.

درب لباسشویی بوش باز یا بسته نمی شود

علت : فعال شدن قفل کودک، گیر افتادن لباسها بین درب، وزن بیش از حد درام و پر بودن آن، ایراد در قفل درب

ممکن است باز نشدن درب لباسشویی به فعال بودن قفل کودک مربوط باشد. در این حالت با غیر فعال کردن قفل کودک، مشکل شما حل خواهد شد. همچنین یک دیگر از مواردی که در باز و بسته شدن درب لباسشویی به کرات اتفاق می افتد، گیر کردن لباسهای کوچک مانند جوراب و غیره در بین درب و لاستیک می باشد. بنابراین بهتر است این مورد را نیز بررسی کنید.

ممکن است بسته نشدن درب، به مقدار زیاد لباس های موجود در لباسشویی مربوط باشد. به طور کلی، هیچ گاه نباید بیشتر از ظرفیت لباسشویی خود استفاده کنید. در نهایت، آخرین موردی که در صورت عمل نکردن موارد بالا باید مورد توجه باشد، خرابی قفل درب است. در این حالت زبانه درگیر نمی شود و درب یه کلا بسته نمی شود و یا به نظر می رسد که بسته شده است. در این موارد برنامه شستشو نیز آغاز نخواهد شد. برای برطرف کردن مشکل می بایست با تعمیرکار متخصص لباسشویی تماس بگیرید.

لباسشویی بوش لرزش و تکان های شدیدی دارد

علت : محل نصب نامناسب، تراز نبودن لباسشویی، باز نکردن پیچ های حمل و نقل، بار نامتعادل لباس، کمک فنرها

عیب یابی لباسشویی بوش که همراه با لرزش های شدید و تکان های ناگهانی است، می تواند به چند عامل بستگی داشته باشد. برخی از تکان خوردن ها و لرزش های لباسشویی به محل قرارگیری دستگاه در منزل تان بستگی دارد. بطور مثال کفپوش ها و سطوح چوبی برای لباسشویی مناسب نیست. سعی کنید لباسشویی بوش خود را در گوشه اتاق و بر روی سطوح سفت و سخت قرار دهید.

اگر لباسشویی شما تراز نیست، حتما با مشکلات تعادلی رو به رو خواهید شد، مخصوصا در هنگام دور تند لباسشویی که برای خشک کردن استفاده می شود. از تراز بودن و صاف بودن لباسشویی بر روی سطح آن مطمئن شوید. از یک تراز استفاده کنید.

برخی از افراد در هنگام نصب لباسشویی، باز کردن پیچ های مخصوص حمل و نقل که جهت جلوگیری از تکان خوردن درام دستگاه تعبیه شده اند، را فراموش می کنند. باز نکردن این پیچ ها می تواند موجب لرزش های شدیدی در لباسشویی شما شود.

لباسشویی بوش در حین برنامه متوقف می شود

علت : کد خطا یا ارور، اشکال در آبگیری یا تخلیه آب، گرم شدن بیش از حد و گرم نشدن آب، تشخیص نشتی، برد کنترلی، تایمر

اگر لباسشویی بوش شما در میانه شستشو متوقف می شود، معمولاً کد خطا یا اروری را نشان می دهد که به خطا و مشکل بوجود آمده در لباسشویی اشاره می کند. همچنین باید از امکان پر شدن دستگاه از آب یا آبگیری لباسشویی و توانایی تخلیه آب، مطمئن شوید. نبود خم و پیچش در شیلنگ های ورودی آب و تخلیه آب باید بررسی شود.

در صورتی که لباسشویی در اواسط یک برنامه شستشو متوقف شود، زمانی که آب بایستی تا دمای مورد نظر برنامه گرم شود، ممکن است لباسشویی تشخیص داده که آب بیش از اندازه گرم شده و به این خاطر متوقف شده است. در این مواقع معمولاً کد خطا یا اروری نیز نمایش داده می شود. به علاوه، اگر در حدود 30 دقیقه ابتدایی از شروع یک برنامه، لباسشویی متوقف گردد، می تواند به این خاطر باشد که دستگاه تشخیص داده که آب گرم نمی شود.

گاهی اوقات نیز لباسشویی بدلیل تشخیص وجود نشتی یا آبریزش، برنامه شستشو را به دلایل ایمنی متوقف می کند. موارد دیگری نیز هستند که اطلاع از آنها در عیب یابی لباسشویی بوش که در اواسط شستشو متوقف می شود، کمک خواهند کرد.

لباسشویی بوش سر و صدای زیادی دارد

علت : صدا دادن لباسشویی بوش می تواند تراز نبودن لباسشویی، باز نشدن پیچ های حمل و نقل، یاتاقان، پولی، کوپلینگ موتور، کلاچ، تسمه، پمپ تخلیه باشد.

سر و صدای لباسشویی بوش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، بنابراین عیب یابی لباسشویی بوش که صدای زیادی دارد و یا صدای عجیبی تولید می کند، متفاوت است. برخی از صداهای تولید شده از لباسشویی عادی بوده و نیازی به نگرانی نیست. گاهی اوقات برخورد زیپ یا دکمه لباس به شیشه درب یا درام می تواند تولید صدا نماید. در موارد دیگر ممکن است صدای به گوش رسیده به وجود یک مشکل جدی در دستگاه اشاره کند.

تراز نبودن ماشین لباسشویی و باز نشدن پیچ های حمل و نقل به هنگام نصب دستگاه، می تواند عامل لرزش، تکان های شدید و نهایتا سر و صدای زیاد یا عجیب لباسشویی شود. همچنین ممکن است صدای تولید شده به دلیل گیر افتادن سکه، دکمه لباس و یا یک شئ در داخل پمپ باشد.

اجزای دیگری نیز وجود دارند که در صورت خرابی هر یک، امکان تولید صدای بلند و عجیب وجود داردکه در مقاله بعدی مفصل به آن می پردازیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *