علت خشک نکردن ظروف توسط ظرفشویی

در سال‌های اخیر، ماشین ظرفشویی به یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی تبدیل شده است و شرکت‌های گوناگون هر ساله مدل‌های جدیدی از این دستگاه را به بازار ارائه می‌دهند. هر چند مدل‌های جدیدتر دارای ویژگی‌ها و فناوری‌های بیشتر و متفاوت‌تری هستند اما به طور کلی عملکرد در همه ماشین‌های ظرفشویی، یکسان است. یکی از مشکلاتی که در بسیاری از آنها مشاهده شده، خشک نکردن ظروف است. اگر ظروفتان پس از اتمام کار دستگاه هنوز به طور کاملا خشک نشده‌اند یا بر روی آنها لکه‌های آب قرار دارند این مطلب به شما کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید تا 8 علت خشک نکردن ظروف توسط ظرفشویی را بررسی کنیم و راه کاری برای هر مورد ارائه دهیم.

1 : تنظیمات اشتباه ظرفشویی

برخی از برنامه‌های ظرفشویی فاقد مرحله خشک کردن هستند. ممکن است دستگاه شما روی این برنامه‌ها تنظیم باشد و مرحله خشک کردن ظروف را انجام ندهد.

راه کار : با استفاده از دفترچه راهنمای دستگاه و یا سرچ مدل آن، برنامه درست را برای ظرفشویی‎‌تان انتخاب کنید. به طور کلی برنامه‌های QuicK و PreWash فاقد مرحله خشک کردن هستند، دستگاهتان را از تنظیم روی این برنامه‌ها خارج کنید.

2 : اشتباه چیدن ظروف در ظرفشویی

اگر ظروف را به صورت ناهمگون در سبد دستگاه بچینید و یا طبق دستورالعمل در آن قرار ندهید، در مراحل شستشو خلل ایجاد می‌شود.

3 : استفاده نکردن از مایع جلادهنده ظرفشویی (مایع کمک شستشو)

مایع جلادهنده یا همان مایع کمک شستشو با کاهش نیروی کشش سطحی آب، از ایجاد شدن قطرات کروی جلوگیری کرده و آب را به صورت سطح نازکی بر روی ظروف می‌نشاند تا به راحتی آبکشی و خشک شوند. در نتیجه لکه‌هایی که بر اثر بخار شدن قطرات مانده بر سطح ظروف ایجاد می شوند، دیگر وجود نخواهند داشت. به طور کلی مایع جلادهنده با سراریز کردن آب از روی ظروف، چرخه خشک کردن ظرفشویی را بهبود می‌بخشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از مایع جلادهنده (به میزان استاندارد) استفاده کنید. اگر هم تا به حال از آن استفاده می‌کردید مطمئن شوید مخزن آن دچار گرفتگی نباشد و بعد از هر بار شستشو کاملا مخزن مایع کمک آبکشی‌تان خالی باشد.

4 : خارج کردن ظروف قبل از اتمام کار دستگاه

خارج کردن ظروف زودتر از به اتمام رسیدن فرایند شستشو از دیگر دلایل خوب خشک نشدن ظرف‌هاست. واضح است که برای رفع این موضوع باید از به پایان رسیدن کار دستگاه اطمینان حاصل کنید و بعد ظروف را از ظرفشویی خارج کنید.

5 : خرابی هیت پمپ ظرفشویی

هیت پمپ ظرفشویی، طی چرخه خشک کردن، آب را گرم می‌کند. ممکن است هیت پمپ ظرفشویی شما آسیب‌دیده و یا سوخته باشد که این مسئله باعث خشک نشدن ظروف در دستگاه می‌شوند.

راه کار : قبل از تعمیر یا تعویض المنت ظرفشویی، باید اطمینان حاصل کنیم که منشا مشکل از آن است سپس به حل آن بپردازیم. تشخیص آسیب‌دیدگی هیتر ظرفشویی و همچنین تعمیر آن تنها باید توسط تکنسین حرفه‌ای ظرفشویی انجام شود، به هیچ وجه خودتان در راستای تعمیر آن اقدام نکنید زیرا قطعات دیگر ظرفشویی صدمه می‌بینند و همچنین این کار، از لحاظ ایمنی خطراتی در پی خواهد داشت.

6 : خرابی ترموستات ظرفشویی

خرابی ترموستات می‌تواند منجر به خشک نشدن ظروف در ظرفشویی شود. این قطعه وظیفه تامین ایمنی دستگاه در مقابل افزایش بیش از حد دما را بر عهده دارد. اگر ترموستات معیوب باشد و به خوبی عمل نکند ممکن است قبل از اینکه ظرف‌ها خشک شوند المنت را خاموش کند. به این ترتیب، چرخه خشک کن با اختلال مواجه شده و ظروف به صورت کامل خشک نخواهند شد.

راه کار : برای رفع مشکل در این شرایط، ترموستات باید تعویض و یا در صورت امکان، تعمیر شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر، بهتر است که تعمیر و تعویض این قطعه حساس را به تکنسین‌های مجرب ما بسپارید.

7 : خرابی دریچه هوای ظرفشویی

بسیاری از ماشین‌های ظر‌فشویی از یک دریچه هوا برای تخلیه هوای گرم و مرطوب تولید شده در چرخه آبکشی استفاده می‌کنند. اگر دریچه هوا به درستی باز نشود، رطوبت بر روی ظروف باقی خواهد ماند. از شایع‌ترین دلایل خشک‌ نکردن ظروف توسط ظرفشویی وجود ایرادی در دریچه هوای دستگاه است. مثلا ممکن است دریچه هوا به درستی باز نشود.

راه کار : دریچه هوا را بررسی کنید تا از درست باز شدن آن اطمینان یابید. اگر متوجه مشکلی در باز شدن دریچه هوا شدید از یک تعمیرکار متخصص فنی کمک بگیرید.

8 : خرابی موتور فن دریچه هوای ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل خشک نکردن ظروف توسط ظرفشویی مربوط به موتور فن دریچه هوا می‌باشد. برخی ماشین‌های ظرفشویی از یک موتور فن دریچه هوا به ‌منظور تسهیل در عمل خشک کردن ظروف استفاده می‌کنند. اگر موتور فن کار نکند، دستگاه ظروف را به درستی خشک نخواهد کرد.

راه کار : برای تشخیص خرابی موتور فن، وصل‌بودن جریان برق موتور باید تست شود. اگر موتور فن سوخته بود یا پروانه فن به سهولت و روانی نچرخید، وقت تعویض موتور فن دریچه هوا شده است. در تشخیص و رفع این مشکل از تعمیرکار فنی کمک بگیرید.

نکات کاربردی برای بهبود فرآیند خشک شدن ظروف در ظرفشویی :

  1. به محض اینکه کار ظرفشویی به پایان می‌رسد، درب آن را چند اینچ باز کنید. این کار اجازه می‌دهد تا هوای مرطوب خارج شود.
  2. بعد از اتمام کار ظرفشویی، ابتدا طبقه پایینی را خالی کنید. آب در سطوح مقعری مانند فنجان‌ها و لیوان‌هایی جمع می‌شود که معمولا بر روی طبقه بالایی قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از ریختن آب روی ظروف طبقه پایین، ابتدا ردیف پایینی را خالی کنید.
  3. از مایع جلادهنده استفاده کنید.
  4. در تنظیمات شستشو از حالت گرما استفاده کنید.

جمع‌بندی :

در صورتی که خشک نشدن ظروف در ظرفشویی به دلیل درست چیده نشدن ظروف، تنظیمات اشتباه شستشو، تمام شدن مایع جلادهنده و یا زود خارج کردن ظروف اتفاق افتاده باشد، به راحتی می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید و مجدداً از دستگاه استفاده کنید. اما اگر خرابی قطعات دستگاه موجب خشک نشدن ظروف باشد، به هیچ عنوان دستگاه را باز نکنید و دست به تعمیرات نزنید، زیرا ممکن است به سایر قسمت‌های دستگاه آسیب جدی وارد کنید و باعث شوید عملکرد دستگاه با مشکل مواجه شود. علل فنی خشک نکردن ظروف توسط ظرفشویی بسیار است، بنابراین در صورت نداشتن تخصص به ظرفشویی دست نزنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم این امر را به کارشناسان فنی تعمیرگاه مجاز بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *