8 علت توقف و خاموش شدن ظرفشویی در حین کار

یکی از مشکلاتی که در ارتباط با کارکرد ماشین ظرفشویی ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، توقف ظرفشویی در وسط سیکل شستشو و یا خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی است. این اتفاق ناخوشایند می تواند برنامه شما برای شستشوی ظروف را مختل کند. اما لازم به نگرانی نیست، زیرا با راهنمایی متخصصین گروه مهندسین انصاری به زودی قادر به برطرف کردن مشکل و استفاده مجدد از ماشین ظرفشویی خود خواهید بود.

علت خاموش شدن یا توقف ماشین ظرفشویی در اواسط کار

در صورتی که ظرفشویی شما ناگهان از کار می ایستد، برای اطلاع از علت توقف دستگاه در حین کار موارد زیر را بررسی کنید. ممکن است مشکل پیش آمده موقتی باشد. بطور مثال اگر برق منزل قطع شود و مجدداً وصل گردد ممکن است دستگاه در حین کار متوقف شود. 

1- جریان برق

ممکن است علت توقف و یا خاموش شدن ظرفشویی در اواسط شستشو به دلیل نرسیدن جریان برق به دستگاه باشد. هر چند این امر ساده به نظر می رسد اما گاهی افراد از آن غافل می شوند. به همین دلیل لازم است تا فیوز برق مربوط به ظرفشویی را بررسی کنید تا فیوز نپریده باشد. همچنین پریز برق و کابل دستگاه را به خوبی بررسی کنید. اگر چراغ های ظرفشویی و صفحه نمایشگر آن روشن هستند، به معنی این است که مشکل از تامین برق نیست.

2- فیوز حرارتی ظرفشویی

فیوز حرارتی قطعه ای در داخل ظرفشویی شماست که رسیدن جریان به اجزایی همچون موتور و برد را در زمانی که تشخیص به داغ شدن بیش از اندازه دستگاه نماید، قطع می کند تا از آنها مراقبت کند. بنابراین یکی از علت های خاموش شدن و توقف ناگهانی ظرفشویی پریدن فیوز حرارتی است. اما تعویض این فیوز کمک چندانی به رفع مشکل نمی کند. زیرا پریدن فیوز حرارتی اتفاق نرمالی نیست و عامل دومی سبب این اتفاق است که باید بررسی شود. پس در صورت تعویض دوباره این مشکل دوباره روی خواهد داد مگر اینکه علت اصلی پریدن فیوز نیست برطرف شود.

3- درب ظرفشویی

در گام دوم برای یافتن علت توقف ظرفشویی به صورت ناگهانی، بهتر است درب دستگاه را بررسی کنید. یکبار درب را باز و بسته کنید و از بسته بودن و کیپ بودن آن مطمئن شوید. تا زمانی که درب دستگاه به درستی بسته نشود، فرآیند شستشوی ظرفشویی شروع نمی شود. اگر در حین کار درب دستگاه باز شود، این فرایند متوقف می شود.

بنابراین ممکن است علت توقف ظرفشویی تان ایراد قفل درب و یا یکی از اجزای مجموعه قفل درب یا زبانه درب ویا میکروسوئیچ قفل درب باشد. در این صورت با تعویض مجموعه قفل درب و یا تنها قطعه معیوب مانند میکروسوئیچ می توانید مشکل را برطرف نمایید. توصیه می کنیم اینکار را حتماً به متخصص تعمیرات بسپارید تا خسارات بیشتری به بار نیاورید.

4- برد الکترونیکی ظرفشویی

برد الکترونیکی ظرفشویی تمامی عملکردهای دستگاه را کنترل می کند و فرمان شروع و پایان هر کاری را صادر می کند. بنابراین ممکن است ایراد در برد دلیل خاموش شدن یا توقف ناگهانی ظرفشویی در حین کار شده باشد. بررسی برد ، تخصصی و فنی است که به تجربه احتیاج دارد. اگر برد ولتاژ لازم را دریافت می کند اما عملکرد مورد نظر انجام نمی شود، باید آن را تعویض کنید که می تواند تا حدودی هزینه بر باشد. بهتر است ابتدا تمامی آپشن ها را بررسی کنید و در پایان به سراغ برد الکترونیکی ظرفشویی خود بروید.

5- پنل کنترلی

گاهی از اوقات و در برخی از مدل های ظرفشویی، علت توقف یا خاموش شدن ظرفشویی به دلیل ایراد در پنل کنترلی که کنسول کنترل نیز خوانده می شود، می باشد. پنل کنترلی ظرفشویی شامل صفحه رویی دستگاه که شامل دکمه ها و صفحه نمایشگر است می باشد و در صورت ایراد و خرابی آن به گیر کردن دکمه ها و اخلال در کار ظرفشویی منجر می شود که راه حل آن تعویض پنل کنترلی است.

6- پمپ و موتور ظرفشویی

برای اینکه ظرفشویی قادر به کار باشد به جریان آب مداوم احتیاج دارد. بنابراین ممکن است قطع شدن آب منزل دلیل توقف ظرفشویی در حین کار باشد. اما این اتفاق چیزی نیست که همیشه روی دهد. عامل مهمتری که ایفای نقش می کند، پمپ آب و موتور دستگاه است که در صورتی که نتوانند فشار آب کافی برای عملکرد ظرفشویی را تامین کنند و یا ایراد داشته و از کار بایستند، با مشکل مواجه می شوید. یکی از نشانه های این مشکل می توان توقف ظرفشویی در وسط کار و یا خاموش شدن دستگاه به طور ناگهانی باشد. خرابی پمپ یا موتور معمولاً با یک صدای بلند همراه است و گاهاً نشتی آب را نیز بهمراه دارد.

7- مجموعه فن و تجهیزات تهویه ظرفشویی

تهویه ظرفشویی در پایان سیکل شستشو و در مرحله خشک کن باز می شود تا فن قادر به بیرون راندن هوای مرطوب و داغ از دستگاه باشد. تهویه در پایین درب باز می شود و در صورتی که قادر به باز شدن نباشد و یا فن به کار نیوفتد، ظروف به خوبی خشک نمی شوند. همچنین در صورتی که این اتفاق رخ دهد، پنل کنترلی خاموش می شود و ظرفشویی در حین کار متوقف می شود.

تعمیرکار متخصص ظرفشویی می تواند سلامت فن و تهویه دستگاه را بررسی کند و در صورتی که ایرادی در هر یک وجود داشت آنها را تعویض نماید.

8- المنت حرارتی ظرفشویی

یکی دیگر از علل خاموش شدن ناگهانی یا توقف ظرفشویی به ایراد در المنت حرارتی برمی گردد. در برخی از مدلها در صورتی که المنت شکسته باشد، یا به هر دلیلی دچار مشکل شده و ایراد داشته باشد، این اتفاق ممکن است روی دهد. البته نشانه های دیگری برای خرابی المنت حرارتی ظرفشویی شما، گرم نشدن آب دستگاه و خشک نشدن ظروف است. گاهی خود المنت نیز مشکلی نداشته و ایراد از سیم کشی و یا فیوزهاست. راهکار این مشکل نیز در تعویض المنت حرارتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *