علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟ علت نچرخیدن ماشین لباسشویی چیست؟ آیا علت کند یا بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی را می دانید؟ موارد زیادی وجود دارند که ممکن است علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشند. در چنین مواقعی به احتمال زیاد باید اتاقک یا کابین ماشین لباسشویی باز شود تا مشکل به درستی بررسی شود؛ اما قبل از آن بهتر است موارد زیر را بررسی کنید. چرا که ممکن است علت نچرخیدن ماشین لباسشویی شما که از مشکل رایج آنهاست، اشتباهات شما در استفاده نادرست از لباسشویی باشد. در این مقاله به علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می پردازیم. نکته: نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی صرف نظر از نوع لباسشویی (یعنی ساده یا لباسشویی دوقلو) و برند دستگاه (مانند ال جی، سامسونگ، بوش و…)، به اجزای مرتبط با دیگ و موتور لباسشویی مربوط است. لذا آنچه در این مقاله در ارتباط با نچرخیدن ماشین لباسشویی مطرح می شود، می تواند علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی ال جی، سامسونگ، حایر، پاکشوما، اسنوا و… شما باشد. در صورتی که جهت برطرف کردن مشکل دستگاه خود نیاز به کمک تکنسین حرفه ای و باتجربه دارید، با ما تماس بگیرید و در غیر این صورت ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

مقدار بیش از حد لباس

اگر مقدار زیادی لباس که بیش از ظرفیت واقعی لباسشویی است را در یک چرخه شستشو با لباسشویی بشویید، تعادل ماشین لباسشویی شما به هم می خورد. بارگذاری بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی، باعث می شود موتور نتواند درام یا دیگ ماشین لباسشویی را به خوبی بچرخاند. بعلاوه علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شما می تواند بخاطر قرار نگرفتن یکنواخت لباس ها در داخل لباسشویی باشد. پس اگر چنین کاری کرده اید، بهتر است تعدادی از لباس ها را از ماشین خارج کنید، تا بار آن سبک تر شود.

نکته : مقدار ظرفیت هر ماشین لباسشویی برحسب کیلوگرم بر روی آن نوشته شده است. این مقدار، به صورت لباس خشک در نظر گرفته شده است. برای مثال شما می توانید در یک لباسشویی 7 کیلوگرمی برای هر بار شستشو، حدود 7 کیلوگرم لباس خشک قرار دهید. البته بهتر است همیشه مقداری کمتر از آنچه که بر روی دستگاه نوشته شده لباس در آن قرار دهید، چرا که این ظرفیت اسمی است.

سوئیچ ها و تنظیمات

سوئیچ درب نزدیک به قاب درب لباسشویی و داخل کابین آن تعبیه شده است و به عنوان یک محافظ ایمنی برای جلوگیری از ورود دست به داخل دیگ در هنگام چرخش آن طراحی شده است. اگر سوئیچ خراب شده باشد، می تواند علت نچرخیدن لباسشویی باشد و به احتمال زیاد باید تعویض شود. همچنین می توانید تنظیمات را بررسی نمایید، تا مطمئن شوید سوئیچ انتخاب‌گر سرعت، به درستی تنظیم شده است. این سوئیچ نباید بین سرعت های مختلف تنظیم شود.

مجموعه قفل درب

یکی دیگر از علل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی، به سیستم قفل درب مربوط می شود. اگر درب لباسشویی باز باشد، کلید درب، از چرخش دستگاه جلوگیری می کند. لذا در صورت خرابی قفل درب یا هر یک از اجزاء مجموعه قفل درب، دستگاه با مشکل نچرخیدن مواجه خواهد بود. استفاده از مولتی متر برای تست اتصال جریان، می تواند در تشخیص خراب بودن قفل درب کمک نماید. بهتر است با تعمیرکار تماس گرفته و از او بخواهید کل مجموعه قفل درب را بازرسی کرده و در صورت لزوم قطعات معیوب را تعویض نماید.

پمپ تخلیه

ممکن است یک جسم خارجی در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی گیر کرده باشد. اگر مشکل چنین چیزی باشد، هنگامی که ماشین پر از آب است، صدای وزوز می شنوید. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد، به دلیل تخلیه نشدن آب لباسشویی دستگه قادر به گذر به مرحله بعدی نخواهد بود و عمل نمی کند. لذا مشکلات تخلیه آب نیز می تواند علت نچرخیدن لباسشویی باشد.

تسمه ها

ماشین لباسشویی تعدادی تسمه دارد که ممکن است آسیب دیده، شل شده و یا پاره شده باشند. ایراد در تسمه های لباسشویی یکی از دلایل کند چرخیدن یا نچرخیدن دیگ لباسشویی است. اگر متوجه چنین مسئله‌ای شدید، آن تسمه باید جایگزین شود. دقت کنید که ممکن است مشکل اصلی از تسمه نباشد! اگر پولی گیر کرده باشد، معمولاً باعث می شود تسمه پاره شود. اگر تسمه را جایگزین کنید اما قرقره را درست نکنید، باز هم در آینده‌ای نزدیک به این مشکل برخواهید خورد. همچنین ممکن است ایراد در چرخ تسمه باشد. چرخ تسمه به طبلک شستشو متصل می شود و به کمک تسمه، سبب چرخش طبلک می شود.

موتور

موتور ماشین لباسشویی محرک اصلی چرخاندن دیگ ماشین لباسشویی است. به همین دلیل، موتور را می توان مهمترین جزء ماشین لباسشویی تلقی کرد که می تواند علت اصلی نچرخیدن، کند چرخیدن و یا بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد. اغلب موتور لباسشویی چرخش را مستقیماً به وسیله یک کلاچ بوجود می آورد. برای به حرکت درآوردن لباسشویی، چرخ دنده‌ای با میله های متصل به آن وجود دارد که موجب به حرکت درآوردن درام یا دیگ ماشین لباسشویی می شود. خرابی موتور و یا اجزای مرتبط با آن می تواند سبب نچرخیدن لباسشویی شود. در این مواقع موارد زیر را باید بررسی نمود:

  • سیستم کلاچ به افزایش تدریجی سرعت دیگ کمک می کند. ممکن است کلاچ ساییده و خراب شده باشد. در این حالت لباسشویی نخواهد چرخید. از آنجا که کلاچ قابل تعمیر نیست، باید آن را تعویض کرد.
  • اگر دیگ ماشین لباسشویی نمی چرخد و یا چرخش آن کم است، ممکن است اسپیلن ها که همزن را به محور محرک متصل می کنند، از بین رفته باشند و در نتیجه نیاز به تعویض داشته باشند.
  • در برخی از ماشین های لباسشویی از یک موتور معکوس استفاده می شود. اگر متوجه شدید درام لباسشویی شما در یک جهت به خوبی می چرخد؛ اما در جهت مخالف به خوبی کار نمی کند، ممکن است لباسشویی شما نیاز به تعویض موتور داشته باشد.
  • کوپلر یا اتصال دهنده‌ای که برای اتصال موتور به انتقال دهنده استفاده می شود، به مرور زمان پوسیده می شود و نیاز به تعویض خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *